DARI MASJID KE BLOG (SIRI 4)


Assalamualaikum...

Islam di Tanah Melayu...

memetik kata2 Prof. Dato Dr Yusof Othman pada Konvensyen Pendidikan Islam Kebangsaan 2012 di Kangar Perlis pada minggu lepas:

Islam telah sampai ke Tanah Melayu kira-kira 1000 tahun yang lalu melalui bukti penemuan batu bersurat yg berusia lingkungan 1000 tahun di Kedah dan Terengganu. Islam telah tersebar dengan meluasnya dan Tanah Melayu dikenali serata dunia sehingga ramai pelayar-pelayar antarabangsa yang pernah berlabuh di Pelabuhan Melaka. Laksamana Cheng Ho antara yang menjadikan Pelabuhan Melaka singgahan tetap ketika dalam perjalanan menunaikan Haji di Mekah (sebanyak 7kali).

Sistem pendidikan di Tanah Melayu pula menggunakan sistem pondok yg mana silibus utama pelajaran adalah kitab2 arab dan jawi lama. Umat Islam di Tanah Melayu ketika itu sangat hebat dalam penguasaan ilmu2 Agama Islam. Bahkan sesiapa yg pergi ke Mekah menunaikan ibadah Haji ketika itu bukanlah pergi 'Haji' semata2, tetapi akan berguru dengan ulama'-ulama' dan sheikh-sheikh sehingga mendapat 'ijazah' dari guru mereka itu. Dan apabila balik ke Tanah Melayu ilmu2 itu akan diajarkan pula pada masyarakat setempat.

Berita kehebatan Tanah Melayu yang terkenal dgn kekuatan agama Islam dan kepesatan aktiviti perdagangan sampai juga kesebelah Barat melalui catatan2 pelayar yg pernah berlabuh di sini. Akhirnya penjajah mula datang ke Tanah Melayu kononnya dgn niat melakukan aktiviti perdagangan namun disamping itu mereka juga mula menyebarkan kristianisasi. penjajah pertama barat (saya xingat nama) yg sampai ke Tanah Melayu ketika itu yg kononnya datang utk berdagang, sebelum sempat menjejakkan kaki ke bumi Tanah Melayu dia telah mencampakkan lambang salib ke pantai (dgn niat mahu menyebarkan kristian d Tanah Melayu).

bermula saat itu, Tanah Melayu mula dijajah perlahan2 dan wujudlah sistem pendidikan dan sebagainya. hasilnya kita lihat pada hari ini dalam sistem pendidikan negara, tiada lagi keutamaan diberikan kpd kitab2 arab dan jawi lama seperti di awal kedatangan Islam ke Tanah Melayu 1000 tahun dahulu. sebaliknya akademik (ilmu dunia) diagung2kan sehingga org Islam di Malaysia lupa keutamaan mempelajari ilmu Islam itu sendiri.

*moral drpd kata-kata prof di atas, suatu ketika di Tanah Melayu sgt terkenal dgn kehebatan Islam. namun penjajah barat telah berjaya membuatkan Islam di Tanah Melayu semakin lemah dan lemah sehingga hari ini org sudah menjadi asing dgn ilmu2 Islam. ayuh kita kembalikan keagungan Islam di Tanah Melayu (Malaysia) tercinta ini.

Comments

  1. sangat terkesan dengan tulisan ini...sbb diri ini mmg berada di dalam arena pendidikan....islam sangat2 terpinggir... nak baca doa sebelum mula kelas pun malu2 dan mcm serba salah aje...hmmm

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular Posts