♥ Ya ALlah, Engkaulah Tuhanku, Tiada Tuhan melainkan Engkau.. Engkau mencipta-kanku, aku hamba-Mu dan ikrar pada-Mu semampuku... Aku berlindung kepada-Mu dari kejahatan apa yang aku perbuat, aku mengakui terhadap nikmat-Mu terhadapku dan aku mengakui atas dosaku, maka ampunilah aku, kerana sesungguhnya tidak ada yang dapat mengampuni dosa selain Engkau..amin ya Robb...♥

.::.Syukran!.::.

.::.JeMpuT SinGGaH.::.

.::.Peringatan Bersama.::.


I made this widget at MyFlashFetish.com.

Thursday, January 19, 2012

SUSU FORMULA vs SUSU IBU :EDITED VERSION


Bismillahirrahmanirrahim….

Assalamua`laikum buat semua yang sudi berkunjung ke blog CA yang tak seberapa ni… ketika entry ni dikarang, jam menunjukkan ke pukul 1.35 pagi…Alhamdulillah Solah akhirnya lelap juga… entah mengapa akhir-akhir ni anak kecilku kerap berjaga malam…pernah sekali jam 4.00 pagi baru dia lelapka matanya… bila berhadapan situasi begini, baru aku tahu betapa jasa ayah bonda tak terbalas! Sampai bila-bila pun…jasa yang berjuta….tak terkarang…

Kembali kepada topik… “JANGAN MENIDAKKAN HAK ANAK KITA” hak yang bagaimana??? Maksudku disini ialah hak anak utuk mendapatkan makanan terbaik yang telah Allah rezekikan buatnya semenjak hari pertama kelahiranya….ya, susu ibu… ia makanan terbaik untuk anak kita…. yang kaya dengan segala nutrien yang diperlukan si kecil.... Selagi ibu2 mampu BF anak masing2...itulah yang terbaik buat anak2....yang tidak mampu pula, janganlah bersedih hati...ada hikmah di sebalik semua yang berlaku....yang penting asas didikan yang sempurna adalah tunjang pembentukan akhlak dan sahsiah terbaik anak, bukan susu semata-mata.... 

Sebelum bercerita panjang tentang entry kali ni...di awal lagi inginku mohon seribu maaf buat pembaca yang mungkin terguris hatinya di entry sebelum ini yang mungkin agak keras penulisannya. TQVM buat mama kembar 3 kerana sudi tinggalkan komen membina dikala diri ini alpa dan leka dalam penulisanku... edited version ni aku tujukan khas buatnya...



Allah S.W.T. telah meletakkan manusia di tempat yang paling tinggi di muka bumi….lebih tinggi daripada Malaikat, Jin mahupun syaitan, bahkan lebih tinggi daripada semua makhlukNya di muka bumi…. Nah! Masakan kita mengiyakan iklan yang pelbagai di kaca TV, Radio, Surat Khabar…canangnya pelbagai….semuanya berkisarkan khasiat pemakanan susu formula…yang telah melalui pelbagai proses kimia untuk memformulasikannya menjadi seiras dan sebaik susu ibu….  Persoalannya…Bolehkah ia jadi sebaik susu ibu? 



Yakinlah, seorang wanita yang tiada masalah utuk mengandungkan anaknya, Allah juga telah kurniakan kebolehan buatnya menyusukan anaknya… Allah telah rezekikan buat anaknya makanan terbaik yang mempunyai nutrien terbaik untuk perkembangan yang baik…

Bagi yang mampu, susuilah anak-anak anda sehingga genap umurnya 2 tahun…bagi para ibu yang bekerjaya… carilah ilmu berkaitan cara menguruskan susu ibu ni…. Jangan malu utuk bertanya pada yang pakar…. Luangkanlah 10 minit daripada masa ber’fb’ anda untuk membaca artikel-artikel yang sangat memberikan info berkenaan susu ibu ni….seperti dua page terbaik yang menjadi rujukan aku spt dibawah….

http://susuibu.com

Selain tu, bagi ibu-ibu yang telah berjaya dengan BF, syukurilah nikmat menyusukan anak2 anda. Jagalah penulisan di Blog, Fb ataupun website2 lain dengan tidak merendah-rendahkan atau membangga-bangga diri dengan kebolehan yang Allah kurniakan.... Ingatlah ada ibu-ibu yang telah Dia tuliskan jalan lain dalam BF disebabkan faktor-faktor kesihatan dan sebagainya....Sesunggunya Allah lebih mengetahui apa yang terbaik buat hamba-hambaNya.... (sangat tersentuh membaca penulisan di blog mama kembar 3 berkenaan ujian yang dilaluinya selepas melahirkan anak kembar 3)

Sebenarnya aku sangat bersyukur dikurniakan insan-insan di sekelilingku yang sangat menyokong penyusuan susu ibu ni….antaranya adalah kakakku sendiri…amawek…tq sis… mak mentuaku yang aku sangat sayang, kakak iparku kak anis….kak Noraini ahmad….sahabatku la tifah….dan yang paling aku syukuri, Allah kurniakan padaku suami yang sangat menyokong penyusuan susu ibu ni….dialah yang banyak memberikan semangat buatku untuk memberikan yang terbaik untuk anak kecil kami….Solah~ tima kaseh abang!

~~~ 


Sekian~ jom pakat fully BF anak masing2...Moga berkat penyusuan susu ibu dan didikan yang baik akan menjadikan mereka anak-anak yang Soleh dan Solehah….aset paling bernilai buat kita…..aminnn….





atulasca
20-01-2012
Kangar, Perlis

7 comments:

  1. yup....dan yang paling penting...ia adalah makanan terbaik bayi yang xd jual d mana2 pun....ia hadiah special drpd Allah untuk baby:)

    ReplyDelete
  2. Salam. Mama sangat terkesan baca apa yg u tulis ni. Rasa nak menitis air mata pun ada...
    Yes, susu ibu memang yg terbaik untuk anak. Tapi sikap atau kata kata yang berbaur riak, takbur dan menghina adalah contoh yang tidak baik untuk anak anak nanti.
    Semua ibu mesti nak bagi yang terbaik kat anak anak. Tapi bukan semua orang Allah kurniakan rezeki yang sama. Islam pun tak suruh kita merendah rendahkan orang lain kan? Maaf.
    Moga Allah terus kurniakan rezeki susu ibu untuk Solah. Jangan lah rezeki Solah ditarik balik dalam masa terdekat.

    http://mamakembar3.blogspot.com/2012/07/minum-susu-formula-anak-lembu.html

    ReplyDelete
    Replies
    1. wsalam....terima kaseh mamakembar 3 krn sudi tinggalkan jejak di CintaAgungku... untuk menjernihkan apa yang keruh, disini sy nak tegaskan bahawa penulisan diatas bukanlah niatnya untuk menghina, jauh sekali untuk merendah2kan mana-mana pihak.

      penulisan diatas dibuat tika diri ini berkobar2 dengan semangat ingin BF anak sulung selepas sy ada terbaca 1 blog perkongsian BF yang ada saya nyatakan diatas...selepas membaca blog tersebut, terdetik di hati untuk share semangat dan kesedaran yang sama buat mama mama di luar sana.

      kesedaran ni juga timbul melalui pemerhatian saya bahawa masyarakat kita masih lagi salah faham tentang BF (terutamanya yang berlaku pada saya di kampung halaman), dimana mak saudara saya yang sememangnya mampu menyusukan anaknya(pengakuannya sendiri bahawa dia masih ada banyak susu badan) memilih untuk memberi susu formula buat anaknya.

      oleh itu, sempena bulan mulia ni, saya susun 10 jari dengan hati yang cukup rendah memohon juta kemaafan buat mama kembar 3 diatas penulisan yang mungkin mengguris hati puan... terima kasih kerana sudi menegur saya. segala khilaf adalah daripada diri saya sendiri... moga jasa baik puan diberkatiNya selalu....amin...

      Doakan yang terbaik buat anak-anak kita....


      p/s: untuk menjernihkan apa yang keruh, penulisan ini akan disunting kembali supaya lebih kemas, tersusun, mencapai matlamat penulisan tanpa mengguris hati mana-mana pihak. tQ

      Delete
  3. Salam,
    Thank u sbb sudi terima teguran secara +ve & thank u sbb sampai edit balik entry u ni. Thank u!
    Maafkan mama gak ye kot kot cara tegur tu menyinggung perasaan u jugak ye. Moga Solah akan terus dikurniakan rezeki susu ibu & moga dia akan sentiasa dirahmati Allah, dikurniakan kesihatan yang baik, akal yang cerdik & budi pekerti yang mulia, Amin. :-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. wsalam....

      sama2la kita berpesan2 kepada kebenaran dan kesabaran ye mama kembar 3:) saya appreciate sgt sbb mama sudi tegur penulisan saya tu...mungkin sebelum2 ni dah ramai yang tersinggung perasaannya tanpa saya sedar... Sesungguhnya Allah sdg tegur saya melalui mama....alhamdulillah.... inshaAllah lepas2ni saya akan lebih berhati2 dalam penulisan saya...

      amin333... tq mama atas doa2 kebaikan untuk baby solah....:) Doa yang sama buat anak2 mama yang encem 3 orang tu ye... moga mereka dan mama juga dirahmatiNya selalu, dikurniakan kesihatan yang baik, akal yang cerdik & budi pekerti mulia....amin3:)

      Delete

.::.Jom Kuliah.::.

Merah: Surau An-Nur, Bandar Baru Bangi Koko : Masjid Jamek, Kajang Hijau: Surau Saujana Impian, Kajang