♥ Ya ALlah, Engkaulah Tuhanku, Tiada Tuhan melainkan Engkau.. Engkau mencipta-kanku, aku hamba-Mu dan ikrar pada-Mu semampuku... Aku berlindung kepada-Mu dari kejahatan apa yang aku perbuat, aku mengakui terhadap nikmat-Mu terhadapku dan aku mengakui atas dosaku, maka ampunilah aku, kerana sesungguhnya tidak ada yang dapat mengampuni dosa selain Engkau..amin ya Robb...♥

.::.Syukran!.::.

.::.JeMpuT SinGGaH.::.

.::.Peringatan Bersama.::.


I made this widget at MyFlashFetish.com.

Thursday, January 22, 2009

DPLI AMBILAN JULAI 2009



Assalamua`laikum....sahabat-sahabiah teman pengunjung semua...

apa khabar agaknya iman? kesuntukan masa yang mencengkam terus membataskan aku untuk menulis dengan panjang lebar berkenaan apa-apa posting terkini....semuanya ada di kepala sahaja, dan tidak mampu untuk ku luahkan dalam bentuk tulisan....10 jari ku susun, ampun maaf dipinta...
keterbatasan dan hambatan masa yang sangat ketara aku lalui setelah bergelar pelajar DPLI di UKM... hari ini aku n kawan2 seperjuangan yang lain sibuk menyiapkan mana-mana bahagian yang rompong di borang perjanjian guru....sebelum 30hb nak dihantar ke KPM...lewat hantar alamatnya lewatla kami dapat elaun....ikat perut???? mungkin!

namun, kali ini, walaupun jam sudah menunjukkan pukul 2.37am~23/01/09~,aku gagahi juga untunk menulis posting terpenting ini....aku baru dapat maklumat yang application online untuk pengajian DPLI ambilan julai`09 akan dibuka pada bulan dua....aku tak pasti tarikhnya...jadi, bagi sesiapa yang telah mempunyai skroll ijazah n berminat untuk menjadi pendidik, silakan lah mulai hari ini, selalukan membuka website MOHE http://www.mohe.gov.my dan website MOE di http://www.moe.gov.my

tapi, ini ada satu peringatan penting untuk kalian.....

1) PASTIKAN ANDA BACA TERLEBIH DAHULU IKLAN DPLI DI WEDSITE MOHE/SURAT KHABAR BAGI MELIHAT KELAYAKAN PEMOHON.
2) PASTIKAN BIDANG YANG DIPILIH BETUL-BETUL BERKAITAN DENGAN PENGAJIAN KITA DI PERINGKAT IJAZAH.

wallahua`lam....

selamat mencuba!

15 comments:

  1. salam,
    hi.. i baru dapat tawaran GSTT. Alhamdulillah posting di sekolah kluster harian di melaka. Tawaran DPLi July 2009 baru keluar.
    Dulu i study IT di MMU Melaka. I tatau nak apply course apa utk dpli. i rasa sivik terbaik sebab i sedang mengajar sivik. Juga mengajar subjek ITCL bagi menengah rendah.
    Just nak tanya pendapat u
    apa subjek terbaik i leh apply..

    Regards
    Mas
    http://nmasliza.blogspot.com

    ReplyDelete
  2. cik masliza

    wsalam...
    tahniah untuk tawaran GSTT tsbt! xmudah nak dapat tu actly...bila sy dah masuk untuk dpli d ukm skrang, ramai lect encourage u ambil minor in pendidikan khas (masalah pembelajaran, masalah pendengaran@ masalah penglihatan) sbb bidang ni xramai yang ceburi lg...ok if cik mas apply u nie as ur major...inshaAllah, pluang u dapat lbh cerah cz cik mas pn dah ade pnglaman mengajar...i2 salah satu kriteria pmilihan....

    k, selamat mencuba! all da best...!

    ReplyDelete
  3. salam,
    saya su, ada dpt pggilan temuduga dpli sbjek kesahawanan. umur dah masuk 32 tahun ni, agak lewat ke ikut dpli? bole ke beri tips/panduan utk saya bersedia. intbiu saya pada minggu dpn, 23/mei/09.
    kpli saya dah cuba byk kali, tp tdak pernah dpt. dpli 1st time memohon. kerja saya sekarang menjaga kedai runcit milik keluarga. tp saya minat mengajar/sambung belajar dan punya kerjaya sendiri..anak pun dah dua sekarang, risau juga kalau org yg dah kawin mcm su susah nak lulus intbiu dpli...:}

    ReplyDelete
  4. waalaikumsalam...

    pertama2nya, tahniah diucapkan buat kak su..(sy berumur 23).. sy akan cuba jawab soalan kak su satu per satu, inshaAllah..

    1-umur dah masuk 32 tahun ni, agak lewat ke ikut dpli?

    jawapan- umur tak jadi masalah untuk DPLI...lagipun, lepasan DPLI akan mengajar di sekolah menengah.. coursemate saya seDPLI di ukm sekarang ni pun ade je yang umur dalam lingkungan 30-an...


    2-bole ke beri tips/panduan utk saya bersedia

    jawapan- paling penting, akak perlu bersedia dari segi mental dan fizikal. tunjukkan keyakinan akk kepada penemuduga dari akk melangkah masuk ke dalam bilik temuduga lg...apabila ditanya, akk cuba jawab dengan tone suara yang kuat(sesuai untuk seorang guru).akk perlu berlatih di rumah untuk mengajar apa-apa tajuk keusahawanan ..jadi, apabila disuruh mengajar di depan, akk dah well prepared...


    3-risau juga kalau org yg dah kawin mcm su susah nak lulus intbiu dpli

    jawapan- InshaAllah, akk perlu yakin yang akk akan berjaya..ramai di kalangan kawan2 DPLI saya yang dah kahwin...sy nampak yang akk ada advantage yang sangat banyak...akk dah ada pengalaman menguruskan bisnes keluarga kan??bagus, ianya amat berkaitan dengan subjek yang akk minta...so, gunakan ia sebaiknya..

    moga sedikit tips ini dapat membantu, n moga akk berjaya! amin...

    ReplyDelete
  5. salam,

    sy dpt interview utk masalah penglihatan di UKM. blh saudari bantu apa mungkin soalan yg akan di tanya semasa interview nnt. hrp saudari dpt membantu...salam

    ReplyDelete
  6. wsalam...

    tahniah! sy pun di UKM skrg ni...saya dulu diinterviu untuk subjek biology..jadi saya xla begitu arif untuk menjangkakan apa yang bakal ditanya bagi sesi interviu subjek saudara/saudari ni...tp, saranan saya:

    1- be prepared on masalah penglihatan...cuba search kat internet ape2 sahaja nota/artikel ttg masalah penglihatan n cara untuk mengajar mereka...

    2- practice mengajar...test suara, biar kuat(tapi takla sampai menjerit)..

    itu je kot...gud luck!

    ReplyDelete
  7. salam...
    saya wani, nk tnye sket psl dpli ni
    aritu da dpt interview kt ukm
    so skang ni nk tnye cane saya nk tau ttg keputusan interview.
    adakah akn dimaklumkn secara online atau pon akn diberi surat
    TQ

    ReplyDelete
  8. wsalam...wani, masa saya dulu resultnye online...

    ReplyDelete
  9. Assalamualaikum..
    Hye...sy ani...DPLI July 2009...tgh tunggu result dpt ke tak ni...byk yg merungsingkan kepala skrg ni..
    maaf kalu sy bertanya,berapa elaun akan diberi sepanjang sethn(kalau tak silap sy) utk DPLI ni...risau di buat nye...nak byr keta umah lagi...PTPTN lg...kerja skrg ok cume swasta kan...jd byk yg sy tak tau org kerajaan ni cmne...

    ReplyDelete
  10. salam ..
    saya az, saya ingin bertanyakan beberapa soalan.
    1)Benarkah dikatakan rugi sekiranya mengambil DPLI berbanding KPLI kerana sukar untuk naik tangga gaji bagi DPLI berbanding DPLI?
    2) sekiranya DPLI, apabila menjadi guru nanti gaji nya adalah seperti taraf diploma perguruan bukan nya ijazah.

    harap dapat leraikan kemusykilan ini, terima kasih.

    ReplyDelete
  11. pembetulan soalan
    salam ..

    saya az, saya ingin bertanyakan beberapa soalan.
    1)Benarkah dikatakan rugi sekiranya mengambil DPLI berbanding KPLI kerana sukar untuk naik tangga gaji bagi DPLI berbanding KPLI?
    2) sekiranya DPLI, apabila menjadi guru nanti gaji nya adalah seperti taraf diploma perguruan bukan nya ijazah.

    harap dapat leraikan kemusykilan ini, terima kasih.

    ReplyDelete
  12. ani
    -waalaikumsalam...
    untuk DPLI, sebulan akan diberikan elaun sara hidup sbnyak tambah tolak RM1333...

    az
    -wsalam...jawapannya:
    1) dari segi apa ya dikatakan susah nak naik tangga gaji? sbb setahu sy tangga gaji kita akan naik ikut performance kita di sekolah...dan juga senioriti kita...tiada beza antara DPLI n KPLI...dua2 akan peroleh dip(ed)...
    2)gaji yang akan kita dapat adalah lebih tinggi daripada gaji lepasan ijazah pendidikan...ini kerana kita ada ijazah+diploma...jika seseorang tu dah ade master lagi banyak...sbb master+degree+dip...

    harap kemusykilan anda terungkai dengan jawapan sy..wallahua`lam

    ReplyDelete
  13. panggilan DPLI Julai 2009 akan kuar pd 17 Jun ni..so sape2 yg bkaitan tu leh la cek result masing2..

    ReplyDelete
  14. Salam...
    saudari,sy skrg gstt di sbuah sek men.dlu sy belajar d um, course pengajian melayu.option sy memg bahasa melayu.tp, mule2 sy msuk ke sek tu, sy mengajr pend.islam.leps 2 buln mengajr, sy dpt smula option sy dan dtambah subjk taswwr islam.skrg dh msuk buln yg ke 6 sy mngajr dua sbjek tu.sy sgt slesa mngajr tswwur islam dr bm walaupun memg itu yg sy plajari di u.ble nk isi borg dpli, mslh sy, sy xtau sbjek ape yg sy ptut isi..sy mint mendekati pelajr,bila mengajr, sylebih mendalami subjek tswwur islam sbab di samping mngajr, dpt mnyelami selain mendekati pelajar2.boleh saudari berkongsi pendapat...?

    ReplyDelete
  15. shirayazid

    wsalam...masalah saudari ni lebih kurang mcm yang saya penah hadapi dulu...(waktu isi borang dpli)...yang bezanya, sy option biology tp masa isi borang, sy amik pend Islam as 1st choice...then biology as 2nd choice... bila ditemuduga, penemuduga tu nasihatkan saya supaya lain kali, bila isi borang, isi kita nyer option....skrg pn sy dapat biology...

    wallahua`lam...

    ReplyDelete

.::.Jom Kuliah.::.

Merah: Surau An-Nur, Bandar Baru Bangi Koko : Masjid Jamek, Kajang Hijau: Surau Saujana Impian, Kajang