♥ Ya ALlah, Engkaulah Tuhanku, Tiada Tuhan melainkan Engkau.. Engkau mencipta-kanku, aku hamba-Mu dan ikrar pada-Mu semampuku... Aku berlindung kepada-Mu dari kejahatan apa yang aku perbuat, aku mengakui terhadap nikmat-Mu terhadapku dan aku mengakui atas dosaku, maka ampunilah aku, kerana sesungguhnya tidak ada yang dapat mengampuni dosa selain Engkau..amin ya Robb...♥

.::.Syukran!.::.

.::.JeMpuT SinGGaH.::.

.::.Peringatan Bersama.::.


I made this widget at MyFlashFetish.com.

Sunday, January 25, 2009

AKU ANAK SI PENOREH GETAH




Aku anak si penoreh getah

penoreh getah yang keletihan
penoreh getah yang sering terhina di negaranya sendiri
penoreh getah itu ayahku
penoreh getah itu ayahku
penoreh getah itu ayahku
ayahku yang tak pernah jemu
menoreh dan terus menoreh getah
sebelum terbit mentari dah menoreh
kala mentari di atas kepala baru pulang

Aku anak si penoreh getah

yang sudah tak tahan melihat ayahku terseksa di negaranya sendiri
keringatnya bagaikan tidak berharga
dari aku kecil hingga aku dewasa
tiada senyum pengubat lara buat ayahku
tiada senyum...hambar wajahnya
ayahku terus-terusan dalam penat yang mencengkam
tiada jaminan nasibnya akan dibela
tatkala turun naik harga hasil torehannya tak menentu
harga torehannya semakin berkurang
namun lelahnya semakin membungkam jiwa

Aku anak si penoreh getah

yang tak tega lagi melihat ayahku sengsara
jantungku bagai dirobek
setiap kali melihat lutut ayahku yang sakit itu...
sakit...dan terus sakit...
alangkah indah jika akulah si pencatur harga getah
akan ku adakan stok penimbal getah kebangsaan
mugkinkah aku?? atau yang seangkatan denganku??
suatu hari nanti
ya, aku tetap akan berharap, berusaha, berdoa
ayahku bakal tersenyum...


3 comments:

  1. Walau hanya secebis kejayaan, sudah pasti ayahmu akan tersenyum...semoga berjaya dunia dan akhirat.. =)

    ReplyDelete
  2. sayangilah mereka sepenuh hati kta sementara ruh di kandung jasad..semoga kelak kita mendapat balasan yang sama dari zuriat kita pula...insya Allah...

    ReplyDelete
  3. qirMumtaz

    inshaAllah sya...ayah, aku sayang sangat padamu keranaNya...moga rimbun2 keampunanNya mengiringimu...

    Faizah

    inshaAllah, sama-sama berjaya...sama2 bahagiakan our parent....

    ReplyDelete

.::.Jom Kuliah.::.

Merah: Surau An-Nur, Bandar Baru Bangi Koko : Masjid Jamek, Kajang Hijau: Surau Saujana Impian, Kajang