♥ Ya ALlah, Engkaulah Tuhanku, Tiada Tuhan melainkan Engkau.. Engkau mencipta-kanku, aku hamba-Mu dan ikrar pada-Mu semampuku... Aku berlindung kepada-Mu dari kejahatan apa yang aku perbuat, aku mengakui terhadap nikmat-Mu terhadapku dan aku mengakui atas dosaku, maka ampunilah aku, kerana sesungguhnya tidak ada yang dapat mengampuni dosa selain Engkau..amin ya Robb...♥

.::.Syukran!.::.

.::.JeMpuT SinGGaH.::.

.::.Peringatan Bersama.::.


I made this widget at MyFlashFetish.com.

Thursday, September 18, 2008

~peNdiDik kah AkU???!!~


BismiLlahirrahmanirrahim...

sewaktu aku ditemuduga untuk tawaran DPLI dulu, aku rasa profesyen as pendidik taklah sesukar mana...yela, dengan waktu kerja yang hanya sampai tengahari sahaja, dan banyaknya cuti umum yang diperolehi.....

namun,
sekarang, bila aku sudah benar2 berada dalam gelanggang sebagai guru, lidahku kelu, kepalaku sakit...badanku seakan tidak dapat menerima tugasan yang dulunya aku anggap "senang je" ni...cuba bayangkan, baru 2 minggu mengajar, aku dah ambil sebanyak 3 hari MC...semuanya kerana sakit....tonsilku membengkak sehingga menyebabkan aku demam teruk...fuh, tak pernah lagi aku demam seteruk tu semenjak aku dewasa ni...huhu...alahan pada kapur kot....takpun efek pada tetiap hari menjerit mintak student diam....ya, hanya untuk suruh mereka diam...

rupa-rupanya, macam nilah cikgu-cikgu aku dulu rasa ek, bila ngajo aku....maafkan aku cikgu2 aku semua=( ...bila dah lepas demam minggu lepas, aku pun bertekad untuk lebih fokus....cian anak2 didikku, lama jugak aku tak datang sekolah tu...tup2 dalam nak fokus, aku demam lagi....innaliLlahi waninna ilaihi rojiu`n....besar betul dugaan.....

walau banyak dugaannya, aku tetap appreciate sangat pengalaman nie....dan buat sahabat-sahabiah di luar sana yang rasa nak jadi pendidik,di bawah ni aku short list kan ape yang korang bakal hadapi......

1) datang kerja seawal pukul 7.15am...
2) terpaksa menjerit & sakit tekak hanya untuk 'mendiamkan' anak2 murid yang bising..
3) mungkin demam bagi sesape yang alah pada habuk& kapur...
4) cuti anda adalah untuk menanda buku dan meneutralkan balik emosi untuk mengajar...

***senarai diatas bukan untuk menakut-nakutkan kalian tapi sebaliknya memberikan gambaran awal kehidupan sebagai pendidik yang penuh pancaroba...('_~)he....

4 comments:

  1. Semua bangun.... Assalamualaikum Cikgu Nik.(Tak leh sebut nama Nik penuh, nanti kelas tak boleh mula coz' panjang sangat). Teruk jugak yek nak jadi cikgu nie. Sekarang baru tahu betapa besarnya pengorbanan guru-guru kita dahulu.

    ReplyDelete
  2. :)
    tak akan ada istilah cuti pun....

    ReplyDelete
  3. HY-Polychates

    Waalaikumsalam...polychaetes=) nanti pun bakal jadi pendidik kan..gud luck..kuatkan pertahanan minda dan emosi cz ngajo stdn yg dah besar lagi mencabar kesabaran...

    ReplyDelete

.::.Jom Kuliah.::.

Merah: Surau An-Nur, Bandar Baru Bangi Koko : Masjid Jamek, Kajang Hijau: Surau Saujana Impian, Kajang